Kas tur sarežģīts!? It kā jau nekas sarežģīts, ja esam nopirkuši visvairāk
iepatikušos pastiprinātāju, skaļruni un kādu vadu, ar ko viņus savienot. Tad tik
atliek paņemt vēl kādu instrumentu un savienot. Tas liksies vienkārši tik ilgi,
cik ilgi mums būs paveicies nopirkt savstarpēji saderīgas komponentes, vai
nebūsi paklausījušies paziņas audio sistēmu, kas iespējams sastāvēs no tām pašām
komponentēm, bet skanēs manāmi labāk.
Daudzi jau ir pietiekoši gudri, un teiks, ka vajag pieregulēt pastiprinātājam
jutību, filtrus, maģī ekvalaizeru, ka vajadzēja labāku vadu (jūs zināt kāpēc?)
no pastiprinātāja uz skaļruni novilkt. Nu labi, saregulējām kaut ko, arī vadu no
"Latgalītes" nomainījām ar vadu no kāda pieklājīga auto audio veikala. It kā
kļuva labāk. Sapriecājāmies. Atkal gadās kāda cita audio sistēma, skaļruņi tie
paši, bet atkal skan labāk. Izrādās tajā ir cits pastiprinātājs. Dārgāks,
augstākas klases? Nekā, pat kādu latu lētāks. Kas pa sū.... ? Brāķi vai esmu
kādu nopircis? Var arī būt tā, bet iespējams ir pavisam citi iemesli. Kādi? Par
tiem mēģināšu apstāstīt šajā rakstā, cik nu man manas zināšanas atļauj.
Sāksim ar analoģijām, kas, kā man šķiet, lielākai daļai autobraucēju būs
saprotamas. Varam uzskatīt, ka riepas būtu skaļruņi, pēdējais, kas saista auto
ar zemi, pastiprinātājs pats auto. Saprotam taču, ka nopirksim maza diametra
šauras riepas, tad auto uz asfalta pagriezienos būs nestabils, uzsākot braukt
riepas spolēs. Tai pat laikā, caur peļķi varēsim izbraukt bez bēdām un ātrāk,
nekā gadījumā, ja būtu uzlikuši 16" zemprofila riepas. Caur peļķēm būs jābrauc
uzmanīgāk, bet pagriezienos un uzsākot braukšanu būsim drošāki un ātrāki. Tāpat
arī skaļrunis jāsaskaņo ar pastiprinātāju, izvērtējot to parametrus.
Parasti, pirmais uz ko skatāmies, ir jaudas. Un kā tu uz to neskatīsies, ja
tā ar tik lieliem cipariem uzrakstīta uz iepakojuma vai pašas komponentes.
Skatīties jau uz viņiem var, bet nevajadzētu ņemt galvā, jo tie parasti ir tikai
mārketinga triks, un labākā gadījumā tā ir maksimālā jauda (sliktākā gadījumā
P.M.P.O., ko atļaujas tikai galīgi diletantiskas firmas). Lai atrastu mums
vajadzīgos parametrus, būs jāmeklē šo komponenšu apraksts, vai kārtīgi jāpaņem
rokās iepakojuma kaste un jāatrod tur nominālā (RMS) jauda, t.i. ilglaicīgā,
kuras jau būs lietojamas izvēles veikšanai. Nominālā jauda parasti ir apmēram uz
pusi mazāka kā maksimālā un vismaz 20 mazāka kā P.M.P.O. Mēdz arī būt gadījumi,
kad maksimālā jauda ir tikai nedaudz lielāka kā nominālā, bet tas ir reti.
Kā tad tās jaudas saskaņot? Uzskata, ka skaļrunis viskvalitatīvāk skan
sasniedzot 90-100% , bet pastiprinātājs 60-70% no nominālās jaudas. Līdz ar to
pastiprinātājs jāņem par kādiem 20-30% jaudīgāks kā skaļruņi. Bet tas nav tikai
tāpēc. Pirmkārt, pastiprinātāju nominālās jaudas parasti uzrāda pie 13,8V vai
pat 14,4V barošanas sprieguma, bet reāli, pie normāli noslogotas auto
elektrosistēmas, spriegums ir tikai kādi 12V. Līdz ar to krasi samazinās
pastiprinātāja jaudas potenciāls (līdz pat tiem pašiem 30%), lai gan ir
pastiprinātāji, kuru barošanas bloks nodrošina nemainiīgu jaudu pie spriegumiem
jau no 10V. Otrkārt, ar mazāk jaudīgu pastiprinātāju ir vieglāk nodedzināt
skaļruņus, kā ar jaudīgāku. Lai gan viss atkarīgs no tā kā saregulēta sistēma.
Bet jāregulē tā tā, lai skaņas traktā nekur nerastos piesātinājums (signāls tiek
apgriezts), kā rezultātā uz skaļruni no vienas puses nokļūst faktiski līdzstrāva
un tas vairs netiek pienācīgi dzēsts, no otras puses augstākās harmonikas, kas
atkal dedzina pīkstuli.
Nu labi, paņēmām jaudīgu pastiprinātāju un atbilstošas jaudas skaļruņus.
Paziņam arī tādas pašas jaudas komponentes un viss kārtīgi saregulēts, bet skan
skaļāk. Varbūt ražotājs samelojies ar jaudām? Tā var būt, jo iespējams, ka
ražotāji mērījuši jaudas pēc dažādām metodikām. Tādas ir vairākas. Piem. PSRS
bija GOST, ko laikam tagad izmanto Krievijā, Vācijā ir DIN, tagad plašu
popularitāti sāk gūt CEA 2006. Dažreiz ražotāji apzināti uzrāda lielāku jaudu
(mārketinga nolūkos), vai mazāku. Teiksiet - nevar būt, viņi taču nav stulbi. Un
nav arī, jo ar reāli jaudīgāku pastiprinātāju var piedalīties auto audio
sacensību zemākā klasē, un uzrādīt tur ļoti labus rezultātus.
Tā, samērījām pastiprinātāju jaudas, vienādas. Bet kas par vainu? Jāsāk būs
skatīties skaļruņa parametros. Tur ir tāds ļoti būtisks parametrs, kā skaļruņa
jutība, ko mēra dB. Faktiski to varētu saukt par skaļruņa lietderības
koeficientu. Jo tas cipars lielāks, jo skaļrunis labāk atstrādā tam pievadīto
elektrisko jaudu. Starp šiem parametriem nav lineāra saistība, jo jutības
pieaugums par 3dB nozīmē to, ka skaļrunis skanēs divreiz skaļāk pie tās pašas
pievadītās jaudas.
Ja vēl papētīsim skaļruņa parametrus, tad noteikti atradīsim tur nominālo
pretestību. Auto audio jomā visbiežāk tie ir 4omi, mēdz būt arī 1, 2, 3, 6 omi,
varbūt vēl citi nomināli, neiedziļinoties spoļu skaitā (lai gan to arī mēs
izdarīsim, bet nedaudz vēlāk). Skaļrunim faktiski ir vienalga, kāda ir tā
nominālā pretestība, bet pastiprinātājs gan var apvainoties, ja tam pieliksim
skaļruni ar neatbilstošu pretestību, it sevišķi, ja tā būs par mazu, jo tad
pastiprinātājam cauri plūdīs liela strāva un tas spēcīgi karsīs. Labākā gadījumā
nostrādās aizsardzība, kas vecākiem modeļiem var arī nebūt. Parasti
pastiprinātājam viena kanāla nominālā slodze ir 4omi, pie kuras parasti arī
uzrāda jaudas. Pēdējo gadu ražojumiem viens kanāls parasti iztur arī slodzi
sākot ar 2 omiem. Ir reti eksemplāri, kuri iztur 1 vai pat 0,5omus, bet tie
atkal ir dārgi. Teorētiski pie 2x mazākas slodzes pastiprinātājam vajadzētu
atdot skaļrunim 2x lielāku jaudu. Uz to gan ir spējīgs retais pastiprinātājs un
parasti tāds arī labi maksā. Parasti jaudas pieaugums pie divkārtīga slodzes
samazinājuma ir apmēram 30%, ļoti labi jau skaitās 50%. Šo jaudu parasti
ierobežo pastiprinātāja barošanas bloks, un nelīdzēs tur ne milzīgi kondensatori
ne resni vadi. Daži ražotāji pat speciāli ierobežo maksimālo jaudu, dažreiz pat
tā, ka jauda nemainās atkarībā no slodzes.
Tagad par vairākām spolēm, un līdz ar to protams par sabvūferiem. Šeit ir
jābūt īpaši uzmanīgiem, jo var sanākt tā, ka nopirkām jaudīgu pastiprinātāju un
sabu, bet nevarēsim izmantot šī komplekta visu potenciālu, kas parasti gadās
ekonomējot. Mēs nopērkam kādu jaudīgu 2kanālu pastiprinātāju, kas ir lētāks, kā
kāds specializēts monobloks, un 2x4omu sabu, kuru plānojam tilta slēgumā slēgt
pie šī pastiprinātāja, jo tā taču var iegūt lielāku jaudu. Varēt jau var, ja
tikai pie tāda pastiprinātāj pieslēgsim 4omu slodzi tiltā. Bet mums ir 2x4omu
spoles, no kurām tikai vienu nav vēlams slēgt klāt, bet no abām mēs varam iegūt
vai nu 2 omu vai 8 omu slēgumu. 2 omus tiltā iztur retais pastiprinātājs (tā
vienam kanālam jātur 1 oms) un parasti tas ir diezgan dārgs. Pieslēdzot 8 omus
tiltā, mēs iegūsim to pašu ko pieslēdzot katru 4omu spoli pie sava kanāla, līdz
ar to mēs pilnībā neizmantosim visu pastiprinātāja potenciālu. Bet gribējās taču
pēc iespējas graujošāku basu. Lai gan, ja jūsu mērķis būs bijusi skaņas
kvalitāte, tad būsiet trāpījuši ja ne desmitniekā, tad devītniekā noteikti, jo
pastiprinātājam ir vieglāk kontrolēt difuzora kustību skaļrunim ar lielāku
elektrisko pretestību, līdz ar to bass sanāk precīzāks un kvalitatīvāks.
Toties pastiprinātājam (drīzāk gan klausītājam) nepatiks, ja starp to un
skaļruni būs tievs vads, t.i. ar salīdzinoši lielu pretestību. Tad
pastiprinātājam atkal būs grūtāk kontrolēt difuzora kustību, nemaz nerunājot par
jaudas zudumiem šajā vadā, kas gan nav diezko ievērojami. Līdz ar to atkal bass
kļūs neprecīzs un izplūdis. Kas tam par iemeslu? Pastiprinātājam ir tāds
parametrs kā izejas pretestība (kuru gan parasti neatradīsiet aprakstā, jo tā
tāpat jums neko nedos), jo tā mazāka, jo labāk. Lampu pastiprinātājiem šis
lielums ir 1-2omi , līdz ar to tiem ir diezgan mīksts bass, kas derēja agrāko
laiku mūzikai, bet rokam un citiem mūzikas stiliem ar ātru basu ne visai der.
Tur jau jāņem talkā tranzistoru pastiprinātāji, kam šī pretestība ir 0,1-0,5
omi. Ļoti labi, mums taču auto audio jomā tādi gandrīz vien ir. Un cik tad tur
tam vadam tā pretestība. Un jums būs taisnība, ja tikai neizdomāsiet (bet
visticamāk ar to sāksiet) pieslēgt divkomponentu akustiku ar pasīvo filtru, un
vēl tādu sākuma līmeņa, kurā spoles ir uztītas ar tievu un garu vadu. Pat ņemot
labu filtru, kurā izmantots vads 1mm diametrā. Bet tā garums sasniegs kādus 50m,
kas rezultātā dos ķēdē papildus 1oma pretestību, un tieši uz midbasu, kam
gandrīz ir galvenā loma roka kompozīcijā. Sasummējot šo 1omu ar 0,1-0,5 omiem,
mēs jau sasniedzam lampu pastiprinātāju līmeni, kur no precīza un ātra basa nav
ne vēsts.
Nu labi, midbasu nodalīsim aktīvi, un tad vēl atsevišķi pieslēgsim vidus un
pīkstuli caur pasīvo filtru, tiem jau tā spole netraucēs. Bet kondensators? Vai
tas ir nevainīgs? Nekā, arī tas mēdz bojāt dzīvi pastiprinātājam. Nu nepatīk
viņam tas, kā rezultātā pastiprinātājā ģenerējas augstfrekvences signāls.
Frekvence gan ir ārpus dzirdamā diapazona, bet pīkstulim tā "jāsagremo". Jā tai
frekvencei izrādīsies pārāk liela amplitūda, pīkstulis var vienkārši nodegt.
Pieliksim pīkstulim filtriņu, lai uz to nekas neietu virs 20kHz. Bet mēs
aizmirsām par pastiprinātāju, tajā pašā laikā tam pieaug enerģijas patēriņš,
sliktākā gadījumā līdz pilnam barošanas bloka noslogojumam. Tas gan ir retos
gadījumos. Ir arī pastiprinātāji, pat lētajā galā, kam kondensatori netraucē.
Par šo lietu informāciju arī neatradīsiet ražotāja aprakstā. Patreiz vienīgā
vieta, kur var uzzināt par pastiprinātāju uzvedību pie kapacitatīvas slodzes ir
žurnāla AvtoZvuk testi. Protams var arī
palūgt kādus elektroniķus, kuriem ir aprīkojums, lai pārbauda jūsu rīcībā esošo
pastiprinātāju. Nevajadzētu gan laikam arī īpaši satraukties, jo neesmu kaut kā
dzirdējis, ka kādam pīkstuļi būtu nodeguši šāda iemesla dēļ.
Vēl nedaudz par pretestībām - pastiprinātāja izejas un skaļruņa nominālo,
tiešāk par to attiecību, ko sauc par dempfēšanas koeficientu. Jo skaļruņa
pretestība lielāka par pastiprinātāja izejas pretestību, jo pastiprinātājām
vieglāk kontrolēt skaļruņa difuzora kustību, līdz ar to arī uzlabojas skaņas
kvalitāte. Līdz ar to viss nav tik traģiski, un, lai uzlabotu skaņas kvalitāti,
atliek tikai izmantot skaļruni ar palielinātu pretestību. To arī dara (skat.
iepriekš par divspoļu sabiem), slēdzot pie lampu pastiprinātājiem skaļruņus ar
pretestību sākot no 8 omiem. Auto audio jomā jau būs sarežģītāk, jo mums
standarts ir 4omi. Faktiski talkā mums nāk arī skaļruņa rezonanse, kad tā
rezonanses frekvences tuvumā ievērojami pieaug pretestība. Tā frekvence, kā
zinām, ir tieši basu diapazonā, tieši tur kur tā vajadzīga. Droši vien arī tāpēc
13cm basinieki bieži vien dod precīzāku kikbasu kā 16cm basinieki, jo tiem
rezonanse ir tuvāka kikbasa diapazonam.
Patreiz, šķiet, būšu iedevis pietiekoši daudz vielu pārdomām.
juriz