MobileAudio.lv!


Sadaļas


Diskusijas
Pēdējās 10 ziņas

Lietotāji
Reģistrācija:
Lietotājs:
Parole:
Aizmirsi paroli?

  
Galvenā
Raksti
Čats
Diskusijas
Sludinājumi
Galerija
Profils
Pēdējie 10 raksti.

Vate kastē

Ja esat sākuši interesēties par auto audio, būsiet novērojuši, ka dažos sabos iekšā liek kaut kādu vati. Kādā gadījumā to darīt, kādu vati izmantot, ko tas dos, ceru, sapratīsiet no raksta.
Liekam skaļruni slēgtā kastē. Skaļruņa difuzors veic svārstības. Rezultātā kastē esošais gaiss periodiski tiek saspiests un retināts. Šo svārstību rezultātā mainās spiediens kastē, no spiediena maiņām, kastē periodiski mainās arī temperatūra (saspiežot gaisu pieaug, retinot - samazinās), kura vēl vairāk pastiprina spiediena maiņu.

Jo mazāks kastes tilpums (a), jo spiediena izmaiņas ievērojamākas. Līdz ar to arī difuzors tiek vairāk bremzēts, kas samazina basu atdevi pie zemākām frekvencēm.
Pieaugot kastes tilpumam (b) , palielinās kastes termoietilpība, un spiediena svārstības paliek mazākas, kas atvieglo difuzora kustību, pie tā pašas difuzora kustību amplitūdas.
Kastes termoietilpību iespējams palielināt arī nepalielinot tās tilpumu. To panāk, kastē ievietojot kādu materiālu (c) , kas viegli uzņem un atdod siltumu. Parasti tas ir kāds smalkšķiedru materiāls, piemēram vate. Tā kā šis materiāls kompensē temperatūras svārstības, līdz ar to samazinās spiediena svārstības, un kastes tilpums it kā pieaug.

Kā šo efektu pielietot? Ja esat aprēķinājuši kastes optimālo tilpumu, un iegūtā amplitūdas frekvenču raksturlīkne (AFR) Jūs apmierina, tad kastē visticamāk neko nevajag likt. Ja nu vienīgi kaste uztaisīta neņemot vērā to, ka daļu tilpuma aizņems arī skaļruņa konstrukcija. Šādā gadījumā kasti vēlams aizpildīt ar nelielu daudzumu vates.
Pastāv arī gadījumi, kad nav iespējams atvēlēt auto salonā kastei nepieciešamo tilpumu. Šādā gadījumā var samierināties ar basu atdeves pasliktinājumu, bet var arī aizpildīt kasti ar vati, un kompensēt iztrūkstošo tilpumu. Tikai nevajag domāt, ka uztaisīsim kasti 5l tilpumā, un pārējos nepieciešamos 15l nokompensēsim ar pildījumu. Reāli ar vati var nokompensēt kādus 30% tilpuma samazinājumu.
Ko tad izmantot kā aizpildījuma materiālu? Galvenā prasība aizpildījuma materiālam - pēc iespējas labāka siltuma uzņēmība. Aizpildījuma materiālam ir jāuzņem siltums, nevis jāslāpē skaņa.
Lai materiāls labi uzņemtu siltumu, tā šķiedru virsmas laukuma attiecībai pret šķiedru tilpumu jābūt pēc iespējas lielākai.

Parastai stiklašķiedrai vai minerālvatei (a) šī attiecība nav īpaši laba, tā ir neliela. Tas tāpēc, ka šo materiālu šķiedras ir apaļīgu formu.
Dabiskām šķiedrām, kā vilnai vai kokvilnas vatei (b) , ši attiecība jau ir labāka, jo to šķiedru virsma nav līdzna.
Vēl labāka attiecība ir īpaši tievai stiklšķiedrai vai sintētiskai vatei (c) . ar tievām šķiedrām.
Ļoti labi rezultāti iegūstami arī ar speciāls formas šķiedru šķērsgriezuma materiāliem, kurus ražo speciāli akustisko sistēmu aizpildījumam. (d)

Plašāk pielietotais materiāls patreiz ir tā saucamai sintepons, sintētiska vate, ko lieto arī mēbelēs un apģērbu siltināšanai. Iespējams, ka šis materiāls nedod labākos rezultātus, bet tas ir ļoti lēts. Uzreiz jāatzīmē, ka šim pasākumam neder siltumizolācijas akmensvates.
Aizpildot kasti ar vati vai ko līdzvērtīgu, tā jāievieto brīvi, to nedrīkst sablīvēt. Vēlams arī lai aizpildījuma materiāls neaizsegtu skaļruņa spoles ventilācijas atveri, kura parasti ir sabiem. Ja kastē ir pasīvie filtri vai iebūvētais pastiprinātājs, vai kas cits, kas var radīt lielu karstumu (var sadegt pasīvā filtra spole), vēlams aizpildījuma materiālu norobežot no šīm bīstamajām vietām. Pretējā gadījumā automašīnā var sanākt pamatīgs ugunsgrēks.
Ja vēl nepamanījāt, tad es runāju par slēgto kasti, jo citiem akustiskajiem noformējumiem būs maza jēga no vatveidīga aizpildījuma. Reāli vati varētu likt vēl 4.bandpasa slēgtajā kamerā.
Fāzu invertora noformējumā vate droši vien radīs tikai problēmas. Tas tāpēc, ka ievērojamas spiediena svārstības kastē radīsies tikai pie fāzu invertora darbības frekvences. Zem regulējuma frekvences gaiss bez grūtībām ieplūst un izplūst no kastes pa fāzu invertoru. Virs šīs frekvences difuzora svārstību amplitūda ir ievērojami samazinājusies, un vates ietekme arī kļūst neliela.
Vate radīs vēl vienu sarežģījumu. Fāzu invertora regulējuma frekvence būs aprēķināta pie kastes reālā tilpuma. Tā kā pie fāzu invertora rezonanses spiediens pieaugs, un sāks strādāt vate, tad tilpums virtuāli pieaugs, kas savukārt izmainīs fāzu invertora regulējuma frekvenci - tā pieaugs. Rezultātā izmainīsies AFR, tā nebūs ne tuvu tādai, kādu prognozējām. Vate var arī aizšķērsot brīvu gaisa apmaiņu starp difuzora aizmuguri fāzu invertora atveri, kas atkal nenāks par labu.
Fāzu invertora kastes sienas vēl varētu pārklāt ar vibroizolāciju, ja tās sienas ir salīdzinoši plānas, tādā veidā novēršot to vibrāciju, un nevēlamas pieskaņas. Citi vēl noklāj fāzu invertora kastes sienas ar "viļņoto" porolonu. Tas tiek darīts ar mērķi it kā novērst stāvviļņus, kuri it kā varētu rasties, un kropļot AFR. Visticamāk, ka šādi viļņi neradīsies normāla izmēra kastēs, kuras parasti ir ap 50l, un biežāk pat mazākas. Liekot šo porolonu, jārēķinās arī ar to, ka viņš visticamāk samazinās kastes tilpumu, kas atkal var mainīt fāzu invertora regulējuma frekvenci.


Juriz

Raksts veidots izmantojot K. Ņikitina publikāciju "Načala", žurnāla Avto Zvuk 2001. gada 2. numurā.

Iesūtīja juriz, 2003-04-17 15:33:29 (apskatīts: 30659 reizes).

Komentāri par šo rakstu: Atslegti
  
Balsošana
Vai Jums "Patreiz online"

Rāda tikai Jūs (kiwi, salabo!)
Rāda arī citus


Galerija

MA pirts 01/11/2008
Visas galerijas

Sludinājumi
Visi sludinajumi...

Vortāla ielāde aizņēma 0.0518 sekundes.