Nolēmu nedaudz uzrakstīt par auto audio sacensībām, ar to cerot pievilināt šim pasākumam vēl kādu neizlēmīgu auto audio sistēmas īpašnieku. Kā nekā nākamais sacensību posms vairs nav tālu. Īsa vēsture
1984. Amerika, Hjūstonas Astrodome. Notiek vēsturē pirmās auto audio sacensības. Tas, ka tā lieta nāk no Amerikas ir precīzi zināms, jautājums tikai, vai šī tiešām bija pirmā reize. Deivids Navone (David Navone) ir pirmais sacensību galvenais tiesnesis, kā arī pašu pirmo noteikumu autors.
Latvijā šā lieta aizsākusies pavisam nesen - pirmais man zināmais pasākums notikās 2000. gada 29. aprīlī VEF stadionā. Toreiz tās vēl netika sauktas par sacensībām bet par Latvijas atklāto auto audio forumu. Cik saprotams, tad toreiz vēl nebija iedalījums profesionāļos un amatieros, bet bija trīs grupas: A 0-150W, B 150-500W, C 500W un vairāk. A grupā 2, B grupā 34 un C grupā 7 dalībnieki. Kā redzams pa šiem dažiem gadiem dalībnieku skaits īpaši nav audzis (diemžēl), lai gan ir saasinājusies konkurence.
Pirmās īstās auto audio sacensības notikās nedaudz vēlāk - 2000. gada 26. augustā izstādes AutoExotica laikā. Šeit jau bija nopietnāks dalībnieku sadalījums. Pirmkārt jau sadalīja dalībniekus ar sistēmām bez atsevišķiem pastiprinātājiem (šajā klasē gan nebija neviena dalībnieka, eh būtu zinājis), un ar tiem. Pēc tam jau sadalīja profesionāļos un amatieros. Tad jau šos atkal sadalīja pa jaudu klasēm: 0-150W, 151-300W, 301-600W un 600W+. Amatieriem dalībnieki bija tikai 2. un 3. klasē, profesionāļiem 2., 3., 4. klasēs. Profesionāļiem 2. klasē bija tikai viens dalībnieks - Aleksandrs, kurš arī protams ieguva pirmo vietu savā klasē.
< a href=http://195.122.0.200/~akustika/>Rezultātus no šiem abiem pasākumiem var apskatīt šajā lapā. Par pārējiem pasākumiem informācija atrodama www.rameda.lv .
Patreiz Latvijā gada laikā ir divi sacensību posmi, viens pavasarī (parasti kopā ar auto izstādi vai ar atpūtai veltīto izstādi, un rudenī Auto Exotica laikā. Šogad (2003) gan bija nedaudz savādāk, jo dB Drag bija atsevišķi (un arī pirmo reizi) un notikās izstādes Baltrest laikā, bet skaņas sacensības notikās vēlāk, pirms viena no Streetrace pasākumiem BKSB stadionā. Rudenī plānojas vienlaicīgas skaņas kvalitātes un dB Drag sacensības AutoExotica laikā, tā ka rudenī nekas nemainīsies, un būs kā ierasti. Droši vien nepastāvība saglabāsies, dēļ nopietnu sponsoru trūkuma, jo lielākā daļa auto audio produkcijas ražotāju pārstāvji Latvijā (kuri neslikti pelna), neuzskata sacensības par pietiekoši labu mārketinga pasākumu, kā tas ir visur citur pasaulē. Diemžēl. Tāpēc arī vienīgā balva, ko saņem uzvarētāji, ir tikai kauss. Kaut kad ir bijušas arī nopietnākas balvas, bet tas bija jau sen. Faktiski sacensības notiekas gandrīz pēc pašiniciatīvas principiem. Labi, beigšu ar bēdīgo.
Kā un kas notiekas auto audio sacensībās
Pirmkārt nepieciešams auto ar audio sistēmu, kura sagatavota pēc iespējas atbilstošāk noteikumiem. Latvijā sacensības tagad norisinās pēc EMMA (European Mobile Media Asociation) noteikumiem. Pēc noteikumiem ir vairākas klases, kurās iedala sacensību dalībniekus. Iedala pirmkārt jau profesionāļos un amatieros (par visām detaļām skatīt noteikumus), kurus sadala savukārt vēl pēc audiosistēmas jaudām. Atbilstoši šim iedalījumam dalībnieks reģistrējas pie organizatora pasākuma dienā un vietā. Jāiemaksā arī dalības maksa (profesionāļiem ~100Ls, amatieriem ~10Ls). Reģistrējoties jāaizpilda dalībnieka anketa. Pēc tam tiek izsniegts dalībnieka numurs. Kad ir saņemts numurs, ieņemam vietu sacensību laukumā un sākam gaidīt savu tiesāšanas kārtu. Gaidot bargos tiesnešus vēl paspodrinām auto virsbūvi un salonu, jo tas arī tiek vērtēts.
Tiesāšana norisinās vairākās kārtās -
- subjektīvais novērtējums, kuru veic parasti divi tiesneši un kurā tiek novērtēts sistēmas skanējuma kvalitāte,
- objektīvais novērtējums (RTA - real time analysis), kurā faktiski nomēra audiosistēmas AFR (amplitūdas frekvenču raksturlīkne), ko veic ar speciālu aparatūru, kas pati izrēķina punktus atkarībā no līknes linearitātes,
- sistēmas tehniskā izpildījuma novērtējums, kurā novērtē sistēmas montāžas kvalitāti, auto vispārējo tīrību. Šā novērtējuma sākumā jāveic audiosistēmas prezentācija,
- SPL (sound pressure level) maksimālā skaņas spiediena līmeņa mērījums pēc dalībnieka vēlmes, kuram ir atsevišķa ieskaite.
Tagad par visu sīkāk.
Subjektīvais vērtējums.
Pirms tā veikšanas sistēmai jābūt pilnībā noregulētai, tiesneši tikai regulēs skaļumu, jo viņi neko citu arī nedrīkst darīt ar audiosistēmu šajā laikā. Pirmais vērtējums ir kanālu atbilstība - vai nav sajaukt kreisais ar labo, vai vispār katrā joslā cits. Ja ir neatbilstība, tad tiek atļauts to novērst zināma laika sprīdī. Tālāk, ar speciālu ierakstu palīdzību, tiesneši novērtē to, cik sistēma pareizi (atbilstoši reālajam) atskaņo instrumentus, balsis, cik pareizi audiosistēma atskaņo skaņas avotus (horizontālais izvietojums un vertikālais). Novērtē arī skatuves platumu un dziļumu, trokšņu esamību u.c. Tiesneši sēž priekšējos krēslos, un tā kā tos saregulējis auto īpašnieks. Sēdekļu stāvokli var mainīt tikai ar saimnieka piekrišanu.
Objektīvais mērījums.
To veic, kā jau iepriekš minēju, ar speciālu aparātu, kas sastāv no mēraparāta un mikrofona. Lai veiktu mērījumu, mikrofonu uzstāda aptuveni klausītāja ausu vietā, un atskaņotājā palaiž ierakstu ar rozā troksni, kurā ir viss frekvenču spektrs ar vienādu līmeni. Atkarībā no tā, cik AFR ir vienmērīga, aparāts sarēķina punktus (max 40). Pieejami divi mērījumi, t.i. faktiski pēc pirmā mērījuma, ja vēlas var nedaudz pieregulēt tembrus vai EQ, tādējādi piekoriģējot līkni. Pēdējās sacensībās bija iespēja līkni regulēt pirms mērījuma, kurš bija vienīgais.
Apmēram pēc šādiem kritērijiem tiek rēķināti punkti:
1. Diapazonā no (2080) Hz. Par katru 1/3 oktāvu, kura vērtēšana tiek veikta analizējot skaņas spiedienu pa 1/3 oktāvām frekvenču no blakusesošās 1/3 oktāvas nepārsniedz 3 dB dalībnieks saņem 1 punktus. Par katru 1/3 oktāvu, kura no blakusesošās 1/3 oktāvas pārsniedz 3 dB dalībnieks saņem 0 punktus.
2. Vērtēšana tiek veikta analizējot skaņas spiedienu (minimālo un maksimālo vērtība) pa 1/3 oktāvām frekvenču diapazonā no 80 12500 Hz (turpmāk, AFR nevienmērība).
3. Dalībnieks saņem 20 punktus, ja frekvenču diapozonā 80 12500 Hz AFR nevienmērība nepārsniedz ±2 dB.
4. Dalībnieks saņem 16 punktus, ja frekvenču diapozonā 80 12500 Hz AFR nevienmērība nepārsniedz ±3 dB.
5. Dalībnieks saņem 12 punktus, ja frekvenču diapozonā 80 12500 Hz AFR nevienmērība nepārsniedz ±5 dB.
6. Dalībnieks saņem 8 punktus, ja frekvenču diapozonā 80 12500 Hz AFR nevienmērība nepārsniedz ±7 dB.
7. Dalībnieks saņem 5 punktus, ja frekvenču diapozonā 80 12500 Hz AFR nevienmērība nepārsniedz ±10 dB.
8. Mērījumu izdruku pievieno sacensību protokolam, kurā sacensību tiesnesis ieraksta galīgo punktu skaitu.
9. Mērījumu izdruku pievieno sacensību protokolam, kurā sacensību tiesnesis ieraksta galīgo punktu skaitu.
Sistēmas tehniskā izpildījuma vērtējums.
Šis vērtējums sākas ar sistēmas prezentāciju, ko veic sistēmas īpašnieks vai tā pilnvarota persona. Prezentācijā jāpastāsta par sistēmu. Stāstījumā vēlams izmantot sistēmas shēmu, fotogrāfijas no tapšanas procesa un citi uzskates materiāli. Ar fotogrāfijām jāparāda, kā vadi vilkti u.c. instalācijas neredzamās daļas. Tālāk tiek novērtēta mašīnas tīrība (motora telpa, salons, virsbūve). Šeit arī novērtē, cik rūpīgi uzstādīta katra audiosistēmas sastāvdaļa, gan no estētiskā viedokļa, gan tīri tehniski. Atsevišķi tiek novērtēta radošā pieeja.
SPL
Šajā mērījumā pārbauda cik lielu spiedienu salonā var radīt audio sistēma. Galvenais akcents protams tiek likts uz subvooferu(-iem). Lai gan ne vienmēr ir tā ka, jo vairāk subvooferu, jo lielāks spiediens. SPL ieskaitei arī jāmāk īpaši sagatavot sistēmu. Tādēļ citur pasaulē taisa speciālas sistēmas tikai priekš SPL, jo kvalitāti ar baigo spiedienu nevar (grūti) apvienot. Latvijā vēl nav izplatīta speciālu skaņas spiedienam paredzētu sistēmu izveide, tāpēc izlīdzas tā, ka pirms mērījuma ņem un līmē ar līmlentu ciet visus caurumus un šķirbas salonam, pa kuru varētu iziet spiediens ārā, tam pašam auto, ar kuru piedalās skaņas kvalitātes sacensībās. Cerams, ka šoruden (2003) kāds beidzot būs sagatavojis kādu īpašu dB Draga auto, jo arī tie, kas bija pavasarī, izskatījās tikai pēc tādiem pagaidu variantiem. Faktiski jāpaskaidro, kas ir dB Drag. Sākumā SPL mērīja katram dalībniekam atsevišķi, kas bija jau diezgan interesanti priekš publikas. Bet tad izmantoja vēl interesantāku lietu. Spiedienu mēra diviem auto vienlaicīgi, no kuriem, mazāko rezultātu uzrādījušais, izkrīt no sacensībām. Uzvarētājs, savukārt, turpina dalību nākamajā kārtā, un tā līdz finālam.
EMMA līdz šim rīkoja tikai skaņas kvalitātes sacensības. Lai padarītu šis sacensības pievilcīgākas apmeklētājiem, šī organizācija izveidoja savu sacensību veidu ESPL, kurā piedalās tikai tie auto, kas piedalījušies tajās pašās skaņas kvalitātes sacensībās. Šis pasākums patreiz vēl nav guvis lielu atsaucību, jo sasniegtie spiedieni ir diezgan zemi, un arī dalībnieki droši vien negrib bojāt savas audioistēmas ar smagiem atskaņošanas apstākļiem.
Kam pievērst īpašu uzmanību.
Jāsāk ar to, ka pamatīgi jāizpucē salons, jānomazgā virsbūve, var protams nopulēt u.t.t., ja nebaidāties par motoru, tad to arī var mazgāt. Lai gan par to tikai neiegūst vienu punktu. Rūpīgi jāveic visu aparātu montāža, vadiem galos jāliek smukas spailītes, nevar vienkārši viņas palikt zem skrūves. Visiem vadiem jābūt papildus aizsargātiem no mehāniskiem bojājumiem. Skaļruņiem jābūt aizsargātiem ar restītēm, vai kā savādāk, arī lai nodrošinātos pret to mehānisku bojāšanu. Vēlams ieturēt dizainiskā noformējumā kopēju stilu - stock vai custom. Stock - viss uztaisīts tā, ka izskatās ka nekā lieka nav autiņā, ka viss ir it kā no rūpnīcas, audiosistēma gandrīz nav pamanāma. Custom - gandrīz katrs sistēmas elements ir īpaši izcelts. Salons ir pārbūvēts tā, lai īpaši izceltu audiosistēmu. Kopumā jātaisa viss tā, lai tā sistēma varētu ilgi darboties, un protams pēc noteikumiem, uz kuru bāzes arī viss šis ir uzrakstīts.
Tas ka skanējumam jābūt labam, ir pats par sevi saprotams.
Jārēķinās, ka dalība sacensībās aizņems visu dienu no reģistrācijas (sākot ~8:00), līdz pat apbalvošanai (~vēlu vakarā). Ja arī neiegūsiet nevienu balvu, tomēr būsiet ieguvis savas audiosistēmas profesionālu novērtējumu uz kura varēsiet balstīt turpmākās attīstības koncepciju. Protams vēl šāda dalība sacensībās, tā ir komunikācija ar līdzīgi domājošiem cilvēkiem, kas noteikti ir pozitīva lieta.
Gribētu aicināt arī cilvēkus ar vienkāršām audiosistēmās, bez pastiprinātājiem, uz sacensībām, jo pastiprinātāju neesamība nenozīmē to, ka sistēma skan slikti. Tas pats attiecās arī uz izmaksām laba sistēma var būt arī lēta. Piemēram Krievijā, šis zemākās klases dalībnieki bieži vien pat uzrāda labākus rezultātus kā augstākās klases dalībnieki. Kāpēc tā, jautāsiet? Atbilde vienkārša lētāko sistēmu noteikti ir instalējis pats saimnieks ieliekot tajā visu savu dvēseli, dārgāko sistēmu bieži vien instalē speciālās studijās pēc īpašnieka pasūtījuma, un īpašnieks aizved to tikai atrādīt uz sacensībām, un viss šoreiz atkarīgs no tā, kā studijā strādājuši tās darbinieki, kuriem tas jau ir sava veida konveijera darbs, kuri pielieto standarta risinājumus. Bet īsts auto audio amatieris meklē visādus nestandarta risinājumus, tādējādi iegūstot pat labākus rezultātus. Protams ar oriģinālās instalācijas vietās ieliktiem citiem skaļruņiem visticamāk ka nepietiks.
Vēl jāpiemin tas, ka iespējams piedalīties arī atsevišķā klasē Skaņa, kurā vērtēs tikai sistēmas skanējumu, bet ne instalācijas kvalitāti.
Vēl viens labums no dalības sacensībās, Jūsu audiosistēma tiks profesionāli novērtēta par salīdzinoši nelielu samaksu, kā arī varēsiet satikties ar līdzīgi domājošiem.