Esmu nopircis auto. Kaut kāds biškis naudas arī palicis pāri. Gribās braukt ar mūziku. Bet ko man vajag un cik tas maksās? Nu kautvai apmēram ...
Ja Jums ir šāda situācija, cerams šis raksts palīdzēs. Galvenais ierobežojošais faktors - pieejamais naudas daudzums, lai arī cik tas skumji nebūtu. Nevajadzētu aizmirst, ka nepieciešams arī auto, motocikls, kuteris vai kāds cits pārvietošanās līdzeklis, kurā varētu šo sistēmu uzstādīt. Nevajag gan sabīties, jo ne jau obligāti mums vajadzīga tā visa nauda uzreiz. Ja nepieciešamā summa nav pieejama uzreiz, bet esat pacietīgs, tad audiosistēmu var veidot pakāpeniski. Kādā laika periodā pakāpeniski iepērkot visas nepieciešamās komponentes. Protams var arī izmantot banku vai līzinga kompāniju pakalpojumus, vai atrast kādu labu draugu, kurš aizdos nepieciešamo summu. Var jau arī izdarīt tādas trakas lietas, kā piemēram pārdot savu māju vai kādu citu īpašumu. To gan neiesaku.
Ar ko tad sākt? Jāsāk jau būtu ar to, cik Jūs apmēram varētu atļauties šim pasākumam. Diemžēl konkrētu summu noteikt ir grūti. Droši vien kaut kādu summu noteiksiet sākumā, bet beigās visticamāk tā būs lielāka, jo apetīte rodas ēdot.
Pēc tam vajadzētu tikt skaidrībā, kādu mūziku klausāties, jo katram mūzikas stilam ir savas akustiskās īpašības. Arī katrai auto audio sistēmas komponentei ir savs raksturs, kurš atbilst vairāk vai mazāk kādam mūzikas stilam. Par šo atbilstību iesaku konsultēties profesionālās auto audio aparatūras uzstādīšanas studijās, nevis plaša profila elektronikas preču veikalos.
Nākamais solis. Jātiek skaidrībā ar to, kādas pārbūves varat atļauties savā automašīnā. Jebkurā sakarīgā sistēmā prasās pēc saba un pastiprinātāja, kurus parasti uzstāda bagāžniekā. Līdz ar to tam tiek atņemta daļa no telpas, un vairs nav iespējams pārvadāt tik daudz bagāžu kā iepriekš. Uzstādot skaļruņus aizmugurējā plauktā, arī tie noteikti ierobežos bagāžas telpas apjomu. Arī priekšējo skaļruņu uzstādīšana noteikti prasīs priekšējo durvju un/vai paneļa pārbūvi, kaut vai nelielu. Jārēķinās arī ar to, ka būs arī jāpajauc salona apšuvums, lai ievilktu vadus. Iespējams, ka virsbūvē būs jāuztaisa kāds jauns caurums.
Optimālu audio sistēmas komplektācijas izvēli nosaka arī paša auto izmēri.
Visam pa virsu gan stāv personīgie stereotipi, kuri piemīt arī profesionāļiem - katram ir sava pārliecība. Tāpēc arī nekādus noteiktus variantus nevaram piedāvāt, jo katrā atsevišķā gadījumā jārunā ar pasūtītāju.
Mēģināšu gan dot kaut kādas rekomendācijas, izejot no materiālajiem līdzekļiem un auto izmēriem, lai tā sistēma skanētu pēc iespējas kvalitatīvāk, izejot no auto audio sacensību noteikumiem. Pieņemšu arī to, ka paši uzstādāt audiosistēmu.
Godīgi sakot, pirms turpināt, es kārtīgi aizdomājos. Nezināju pat ar ko sākt. Jo var sanākt tā, ka reāli nekādi līdzekļi nav jāiegulda, tikai savs darbs. Tur gan jāizpildās dažiem nosacījumiem. Nosacījumi faktiski tādi, ka Jums jau saimniecībā ir dažādas lietas, kurām vienkārši līdz šim nav bijis pielietojums. Bet par šo labāk uzrakstīšu atsevišķu rakstu.
Pieņemsim tātad, ka mums ir kaut kāds auto un kaut kādas daudzums naudiņas, un gribam mēs visu jaunu, no veikala, nevis kaut ko lietotu vai šaubīgas izcelsmes, no tādas vietas kā piemēram "Latgalīte" . Faktiski paņemsim tādu tautas auto, kā VW Golf II ap 1990. Gadu, lai nebūtu dikti vispārīgi. Šim auto uz priekšējā paneļa ir oriģinālās vietas priekš 3" (87 mm)skaļruņiem, no kuriem diez vai izspiedīsiet frekvences zemākas par 100Hz. Aizmugurē ir vieta 4x6 collu skaļruņiem. Oriģinālajā aizmugurējā plauktā neko bez tā pastiprināšanas neiesaku montēt.
Sāksim ar summu līdz 50Ls. Tas tiešām ir ļoti maz, ja gribam kaut ko jaunu un negribam atbalstīt zaglēnus. Izmantosim esošo barošanu, akustikas vadus (var nomainīt ar tiem, kas nāk kopā ar skaļruņiem) un auto ražotāja paredzētās instalācijas vietas. Par 25Ls vajadzētu sanākt kādai Ķīnā ražotai analogajai kasešu magnetolai. Droši vien tai būs iespēja regulēt tembrus, bet izejas maksimālā jauda labi, ja sasniegs 2x10W. Par pārējiem 25Ls iesaku nopirkt labus koaksiālos 87mm skaļruņus. Tos vajadzētu pameklēt ar pēc iespējas lielāku jutību ~90dB. Iemontējot tos Golf II oriģinālajās vietās uz priekšējā paneļa, tie būs Jums tuvu, līdz ar to labāk tos dzirdēsiet. Un ja vēl maģis būs stereo, kas varētu par šādu naudu arī nebūt, tad varētu sanākt arī sakarīga stereoaina. Katrā gadījumā radio skanēs labi. Faktiski neko vairāk nevajadzētu cilvēkam, kas klausās tikai ziņas.
Kaut kas jau sakarīgs varētu sanākt cenu diapazonā līdz 100Ls. Par kādiem 60Ls vajadzētu sanākt jau ciparu radio magnetolai, ar izejas jaudu 4x40W. Par pārējiem 40Ls vajadzētu sanākt 87mm un 4x6 collu koaksiālo skaļruņu pāriem, kurus uzstādām oriģinālajās vietās. Šeit jau vajadzētu parādīties sakarīgiem basiem.
Līdz 200Ls. Par ~150Ls nopērkam Pioneer CD-resīveru, kuram ir iebūvētais krossovers - aizmugurējos kanālus darbina tikai uz basiem, priekšai nofiltrē basus. Piepērkam tos pašus 87mm divjoslu koaksiālos skaļruņus. Par padsmit latiem nopērkam RRR 25cm divspoļu basinieku, kuru ieliekam atbilstoša izmēra kastē (akustiskajā noformējumā), un padodam divus aizmugurējos kanālus. Iegūstam sabu, ar max jaudu 80-100W. Un galu galā mums ir kvalitatīva audiosistēma, kura atskaņo visu dzirdamo frekvenču diapazonu. Ar šādu audiositēmu jau nevajadzētu kaunēties braukt uz auto audio sacensībām. Jūsu rezultāts būs atkarīgs no tā cik visu kvalitatīvi uzstādīsiet un cik pareiza būs saba kaste. Aizmugurē saba vietā var arī uzstādīt 6x9 collīgos koaksiālus (pietiks ar divjoslu), tikai vajadzēs pastiprināt aizmugurējo plauktu ar kādu 10mm finieri. Var arī pats pavisam jaunu izgatavot. Šādā variantā iegūsiet lielāku skaļumu, bet basi varētu būt vājāki.
Līdz 500Ls. Par ~150Ls nopērkam CD-resīveru. Par tādu pašu summu kādu 4 kanālu pastiprinātāju. Par 50Ls vajadzētu sanākt sakarīgai divkomponetu akustikai. Tikai tagad jau prasīsies pārtaisīt priekšējās durvis. Pīkstuļus var paslēpt 87mm skaļruņu vietās, jo viņas ir diezgan labas no akustiskā viedokļa. Par 50Ls vajadzētu sanākt arī labam 10" sabam. Kādi 40Ls aizies uz barošanas sistēmu, akustikas un signāla vadiem. Pārējais saba kastei (freeiar neiesaku) un durvju pārbūvei priekš midbasiem.
Droši vien Golf II neko dārgāku arī nevajadzētu likt. Lai gan viena no auto audio jomas populārākajām anekdotēm ir: Tikai vīrietis var nopirkt auto par 300Ls, un ielikt audio sistēmu par 3000Ls.
Virs 500Ls jau var sākt domāt arī par skaņas un vibroizolāciju, ko vēlams veikt priekšējām durvīm, ja tajās montē skaļruņus.
Bet ja godīgi, tiešām laba audiositēma sāksies no 1000Ls un uz augšu, jo ir CD atskaņotāji, kuri jau paši maksā 1000Ls un pat vairāk.
Tagad parunāsim par audiosistēmas komplektāciju atkarībā no auto izmēriem. Faktiski ir tā (mans subjektīvs viedoklis), ka jebkurā auto pilnīgi pietiekoši būs ar maksimālo jaudu 500W - 2x100W frontālā akustika, 300W sabs. Faktiski pat auto izmēri galvenokārt nosaka saba izmēru. Līdz ar to mazajā klasē (Peugeot 106, 206, VW Lupo, Polo utml.) pietiks ar 8" sabu, kompaktklasē (Peugeot 306,307, VW Golf utml.) - 8-10", lielākās mašīnās 10" un lielāki un vairāki.